اخبار

چرایی تشکیل کارگروها و کمیسیون ها در شرکت تشریح شد

در گفت و گو با مدیر PMO

چرایی تشکیل کارگروها و کمیسیون ها در شرکت تشریح شد

مهندس اسماعیل قائدی مشاور مدیرعامل در نظام های مدیریتی و تعالی سازمانی شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین در گفت وگویی، چرایی و اهداف تشکیل کارگروها در شرکت را تشریح کرد.

توضیحات

مهندس اسماعیل قائدی در این مصاحبه با اشاره به خط­ مشی جدید شرکت، اظهارکرد: اوایل بهمن سال گذشته، با تغییر مدیرعامل شرکت، خط ­مشی جدید، بر اساس اینکه شرکت بتواند چابک، انعطاف­پذیر و مشارکت جو باشد، بنا نهاده شد. در این رویکرد مواردی در دستور کار قرارگرفت، موضوعاتی مانند: تخصص­ گرایی، مهارت­م حوری، خلاقیت و بخصوص تمرکز بر مشتری­ مداری( برای اینکه خلق ارزش و منافع مشترک هم برای شرکت و هم برای مشتری عملی شود) مورد توجه قرارگرفت. برای تحقق این موضوعات محوری که مستلزم رعایت احترام و اعتماد متقابل در رفتار حرفه­ای و با تمرکز بر خرد جمعی است، نیازمند یک ساختار با قابلیت انعطاف­پذیر، چابک، پویا و درعین­ حال مسئولیت ­پذیر و پاسخگو بودیم. بنابراین ساختاری مرکب از کارگروه­ ها، کمیته­ ها و کمیسیون­ ها تبیین و تشکیل دادیم.

وی افزود: با توجه به سوابق و تجارب شرکت، سازمان تامین اجتماعی و نیز تجارب بیرونی ( نظیر سازمان نظام صنفی رایانه که علاوه بر ساختار سازمانی دارای تعداد قابل توجهی کمیسیون و کارگروه­های تخصصی است) این کارگروه­ها، کمیته­ ها و کمیسیون­ها تشکیل شد تا از طریق آنها جلسات کارشناسی و مدیریتی بصورت حضوری و غیرحضوری برگزار و موضوعات و مسائل مورد نظر با تشریک مساعی ذینفعان بررسی و راهکار ارائه شود.

وی با اشاره به تبیین نمودار و ساختار تعاملی، اظهارکرد: این نمودار تعاملی به نحوی طراحی شده که هم بتواند در داخل شرکت یک نظامندی یکپارچه برای ارتباطات و تعاملات بین کارگروه­ ها، کمیسیون ­ها و پروژه ­ها ایجاد نماید و هم با ماموریت­ها و وظایف واحدهای مرتبط همسو باشد تا بتواند مهمترین نیازهای مشتری ما یعنی سازمان تامین اجتماعی را مرتفع سازد و از طریق مرکز فاوا در جهت بهبود امور و گردش کارها با یک سازوکار و ساختار توافقی بطور موثر قابل اجرا باشد.

به گفته وی، فقدان یک ساختار توافقی از قبل­تر احساس شده بود. لذا با توجه به تغییرات مدیریتی در سطح سازمان، شرکت و مرکز فاوا فرصتی برای همسویی و همدلی بیشتر بین مدیران ارشد و لایه­های میانی فراهم شد که با تدابیر و حمایت­های مدیران ارشد، این سازوکار تعاملی مورد استقبال قرارگرفت.

مشاور مدیرعامل در تشریح ساختار کمیسیون­ها، اظهارکرد: در بخش مشترک بین سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین، یک کمیسیون تحت عنوان "کمیسیون مشترک" داریم که مرکب از ریاست مرکز فاوا، معاونین، مشاوران ایشان و عندالزوم نمایندگان کسب ­وکار (بیمه، درمان و.. سازمان تامین اجتماعی) و از سمت شرکت مدیرعامل، معاونت پشتیبانی، دبیرکمیسیون ارزیابی و تصویب و درصورت لزوم مدیران مرتبط می ­باشند. این کمیسیون با هدف همسوسازی، تعیین خط مشی­ها، اولویت­ها و موضوعات خاص با دستور جلسات مشخص تشکیل می ­شود. در کمیسیون اولویت­ها، پیشنهادها، راه­کارهای منتج از اقدامات سایر کارگروه­ ها و کمیسیون بررسی می­ گردد و در صورت لزوم خط­مشی­ های کلی تعیین و تصویب می ­شوند. به گفته­ ی وی این کمیسیون از طریق یک سازوکار مشخص با ارکان داخلی شرکت، کمیسیون­ ها، کارگروه­ ها و پروژه­ ها می ­تواند، ارتباطات کاری و تخصصی داشته باشد.

مهندس اسماعیل قائدی در این مصاحبه با اشاره به خط ­مشی جدید شرکت، اظهارکرد: اوایل بهمن سال گذشته، با تغییر مدیرعامل شرکت، خط­ مشی جدید، بر اساس اینکه شرکت بتواند چابک، انعطاف ­پذیر و مشارکت جو باشد، بنا نهاده شد. در این رویکرد مواردی در دستور کار قرارگرفت، موضوعاتی مانند: تخصص­ گرایی، مهارت­ محوری، خلاقیت و بخصوص تمرکز بر مشتری­ مداری( برای اینکه خلق ارزش و منافع مشترک هم برای شرکت و هم برای مشتری عملی شود) مورد توجه قرارگرفت. برای تحقق این موضوعات محوری که مستلزم رعایت احترام و اعتماد متقابل در رفتار حرفه­ای و با تمرکز بر خرد جمعی است، نیازمند یک ساختار با قابلیت انعطاف ­پذیر، چابک، پویا و درعین­ حال مسئولیت­ پذیر و پاسخگو بودیم. بنابراین ساختاری مرکب از کارگروه­ ها، کمیته­ ها و کمیسیون­ها تبیین و تشکیل دادیم.

وی افزود: با توجه به سوابق و تجارب شرکت، سازمان تامین اجتماعی و نیز تجارب بیرونی ( نظیر سازمان نظام صنفی رایانه که علاوه بر ساختار سازمانی دارای تعداد قابل توجهی کمیسیون و کارگروه­ های تخصصی است) این کارگروه­ ها، کمیته­ ها و کمیسیون­ ها تشکیل شد تا از طریق آنها جلسات کارشناسی و مدیریتی بصورت حضوری و غیرحضوری برگزار و موضوعات و مسائل مورد نظر با تشریک مساعی ذینفعان بررسی و راهکار ارائه شود.

وی با اشاره به تبیین نمودار و ساختار تعاملی، اظهارکرد: این نمودار تعاملی به نحوی طراحی شده که هم بتواند در داخل شرکت یک نظامندی یکپارچه برای ارتباطات و تعاملات بین کارگروه­ ها، کمیسیون­ ها و پروژه­ ها ایجاد نماید و هم با ماموریت­ها و وظایف واحدهای مرتبط همسو باشد تا بتواند مهمترین نیازهای مشتری ما یعنی سازمان تامین اجتماعی را مرتفع سازد و از طریق مرکز فاوا در جهت بهبود امور و گردش کارها با یک سازوکار و ساختار توافقی بطور موثر قابل اجرا باشد.

به گفته وی، فقدان یک ساختار توافقی از قبل­تر احساس شده بود. لذا با توجه به تغییرات مدیریتی در سطح سازمان، شرکت و مرکز فاوا فرصتی برای همسویی و همدلی بیشتر بین مدیران ارشد و لایه­ های میانی فراهم شد که با تدابیر و حمایت­های مدیران ارشد، این سازوکار تعاملی مورد استقبال قرارگرفت.

مشاور مدیرعامل در تشریح ساختار کمیسیون­ها، اظهارکرد: در بخش مشترک بین سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین، یک کمیسیون تحت عنوان "کمیسیون مشترک" داریم که مرکب از ریاست مرکز فاوا، معاونین، مشاوران ایشان و عندالزوم نمایندگان کسب­وکار (بیمه، درمان و.. سازمان تامین اجتماعی) و از سمت شرکت مدیرعامل، معاونت پشتیبانی، دبیرکمیسیون ارزیابی و تصویب و درصورت لزوم مدیران مرتبط می ­باشند. این کمیسیون با هدف همسوسازی، تعیین خط مشی­ ها، اولویت ­ها و موضوعات خاص با دستور جلسات مشخص تشکیل می ­شود. در کمیسیون اولویت­ ها، پیشنهادها، راه­کارهای منتج از اقدامات سایر کارگروه­ ها و کمیسیون بررسی می­ گردد و در صورت لزوم خط­ مشی­های کلی تعیین و تصویب می­ شوند.

به گفته ­ی وی این کمیسیون از طریق یک سازوکار مشخص با ارکان داخلی شرکت، کمیسیون ­ها، کارگروه ­ها و پروژه­ ها می­ تواند، ارتباطات کاری و تخصصی داشته باشد.

مهندس قائدی، افزود: ساختار داخلی شرکت مرکب از سه کمیسیون، شامل "کمیسیون پشتیبانی" (امور ستادی، امور منابع انسانی، کسب­ وکاری و قراردادی) که با سایر کمسیون­ها بویژه "کمیسیون فنی- تخصصی" و "کمیسیون ارزیابی و تصویب" در ارتباط هستند. هر یک از کمیسیون­ها دارای تعدادی کارگروه و عندالزوم پروژه بر اساس اقدامات ابتکاری مصوب می ­باشند. در کارگروه ­ها مسائل و دغدغه ­های اصلی تحت بررسی و تحلیل قرارگرفته و نسبت به ارائه پیشنهاد راهکار یا پشتیبانی از ایده­ ها، ابتکارات مبادرت می­ نمایند. هر کار­گروه و کمیسیون دارای دبیر و رییس (مدیرعامل یا جانشین ایشان ) است. هم اکنون "کمیسیون فنی" مرکب از شش کارگروه فعال می ­باشد، موضوعات در این کارگروه­ ها پس از بررسی، در صورت تصویب، طبق دستورالعمل مدون(WI-1125) برای اجرا به "کمیسیون ارزیابی و تصویب" با روش اجرایی مشخص ((Qp-1024 ارجاع می ­شود. بعد از تصویب در"کمیسیون ارزیابی" و تعامل با "کمیسیون مشترک" پروژه ­های ابتکاری یا مورد نیاز شکل ­گیری، تصویب، اجرا و هدایت می ­شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در مجموع چهار کمیسیون و نه کارگروه تشکیل شده است، اظهارکرد: بعد از ابلاغ کارگروه ­ها و کمیسیون­ها، اولین جلسات کارگروه ­ها و کمیسیون­ها از اوایل بهمن ­ماه به صورت فشرده شروع شد و تا هفته آخر اردیبهشت­ماه 1401 چهار جلسه برای کمیسیون مشترک مدیریت تحول ­و توسعه، 10 جلسه "کمیسیون ارزیابی و تصویب" برای پروژه­ ها، هشت جلسه برای "کمیسیون فنی"، سه جلسه برای "کمیسیون پشتیبانی"، 126 جلسه برای "کارگروه ­ها و پروژه­ ها" و بالغ بر480 مصوبه برگزار شده است.کلیه تعاملات و ارتباطات همچنین مستندات و سوابق بصورت الکترونیکی و از طریق سایت­های تحت شیرپوینت مدیریت می ­شود. 

مشاور مدیر عامل از مهمترین خروجی این کارگروه ­ها را شناسایی و بررسی بالغ بر 110 چالش و مشکل اساسی در موضوعات مدیریتی، کارشناسی فنی و اجرایی عنوان کرد و افزود: با ارائه راهکار و حل مشکل برای آنها 36 طرح و پروژه در کارگروه­ها مورد بررسی قرار گرفته است. این موارد پس از ارائه سند طرح توجیهی (سند مورد کسب ­و­کاری) و زمانبندی پروژه در کمیسیون­های مرتبط تصویب و نسبت به تعیین مدیران پروژه­ ها مبادرت شده است.

مهندس قائدی در ادامه پروژه ­های مصوب جلسات را به شرح ذیل عنوان کرد:

  • سرویس متمرکز لیست پرداخت (پنجره واحد) با رویکرد ناب و چابک
  • پایلوت  SD-WAN در استان گلستان 
  • پیاده­ سازی طرح مهارت­م حوری با رویکرد پروژه محوری و سرویس ­گرایی براساس چارچوب و مدل شایستگی SFIA
  • بازرسی دفاتر قانونی شرکت­ها
  • بررسی و اصلاح فرآیند رسیدگی به درخواست­های کسب ­وکار
  • انجام اقدامات پیش قرارداد طراحی و پیاده ­سازی نرم ­افزار موبایل (بیمه ­شدگان)
  • انعقاد قرارداد بیمه متمرکز
  • پرونده الکتروینک فنی و مستمری(کشوری)
  • آرشیو الکترونیکی پرونده‌های درآمد
  • نصب و راه ­اندازی و پشتیبانی سوئیچینگ کشوری
  • ارتقاء پایگاه داده واحد­های سازمان تامین اجتماعی(ICore DB)
  • تامین سیستم مالی، منابع انسانی و بازرگانی
  • بازسازی ساختمان
  • بازنگری و بهبود نسخه الکترونیک
  • پروژه ساختاروشرح وظایف سازمانی با رویکردهای پروژه ­محوری و سرویس ­گرایی مشتری ­مدار با چارچوب مهارت ­محور
  • حذف وابستگی مراکز طرف قرارداد به سایت پرتال معاونت درمان(API)
  • پروژه انباره داده
  • استقرار ITSM
  • پیاده ­سازی و استقرار ابزار پشتیبانی میز خدمت SDP

مهندس قائدی با اعلام اینکه همه مستندات، سوابق، گزارشات و مصوبات از طریق زیرساخت میان­افزار شیرپوینت، مدیریت گردشکار،  بصورت الکترونیکی آرشیو می شوند، افزود: اقدامات انجام شده به صورت برخط و از این طریق کانال­های ارتباطی مثل ایمیل، اتوماسیون گام و کارگروه­های شبکه­های اجتماعی به صورت کاملا انعطاف­پذیر، چابک و مشارکت­جو پیگیری و ثبت وقایع می­شوند. از این طریق امکان شناسایی نیازها، اولویت­بندی، تحلیل، امکان سنجی و ارائه راهکارها بویژه از طریق پروژه­ها صورت می­پذیرد.

پروژه پیاده ­سازی مهارت ­محوری با استفاده از چارچوب و مدل شایستگی SFIA8

مشاور مدیرعامل در نظام­های مدیریتی و تعالی سازمانی در ادامه از اجرای پروژه پیاده­ سازی مهارت­ محوری با استفاده از چارچوب و مدل شایستگی SFIA8 که بهترین چارچوب برای این کار است خبر داد و گفت: این پروژه با هدف اینکه زبان مشترک و ساده برای اینکه چه مهارت­هایی و چه تخصص­ هایی با چه سطح تخصصی مورد نیاز است و برای تعریف نقش­ها، مسئولیت­ها، شایستگی­ها و مهارت­ها در سطح شرکت برای تبیین مسیر ارتقاء شغلی و حرفه­ ای کارکنان و استعدادیابی و تقویت استعدادهای در تعیین مسیرهای شغلی ضروری است، در دستور کار قرار دارد.

مهندس قائدی، ادامه داد: پیاده­ سازی مهارت­ محوری علاوه بر کاربردهای متعدد در امور سرمایه­ های انسانی پیش نیازی برای ارزیابی عملکرد فردی و نهایتا ارزیابی عملکردی گروهی و سازمانی است، بنابراین می تواند علاوه بر افزایش تعلق سازمانی، رضایت شغلی و تعهد همکاران به شرکت و حرفه ایشان بر عملکرد فردی و گروهی و سازمانی تاثیرگذار باشد. همچنین با توجه به صراحت و تاکید استانداردهای جدید منابع انسانی، موفقیت سازمان­ها و شرکت­ها مستلزم داشتن کارکنان لایق و با اشتیاق است ((ISO10015-20019  10018-100202, که این مهم حتما از طریق بحث شایسته­ سالاری و شایستگی و نظامندی می ­تواند با پیاده ­سازی مهارت­م حوری محقق شود. بنابراین این پروژه که تمرکزش بر کارکنان داخل شرکت با اولویت بالا تعریف شده است. در پیاده­ سازی این پروژه امکان شناسایی و ارزیابی مهارت­های موجود و مورد نیاز براساس چارچوب و مدل شایستگی SFIA8 از طریق خوداظهاری و ارزیابی­ های چند وجهی نظامند تحت بستر شیرپوینت فراهم شده و در حال اقدام و توسعه است.