توضیحات
مهندس اسماعیل قائدی در این مصاحبه با اشاره به خط مشی جدید شرکت، اظهارکرد: اوایل بهمن سال گذشته، با تغییر مدیرعامل شرکت، خط مشی جدید، بر اساس اینکه شرکت بتواند چابک، انعطافپذیر و مشارکت جو باشد، بنا نهاده شد. در این رویکرد مواردی در دستور کار قرارگرفت، موضوعاتی مانند: تخصص گرایی، مهارتم حوری، خلاقیت و بخصوص تمرکز بر مشتری مداری( برای اینکه خلق ارزش و منافع مشترک هم برای شرکت و هم برای مشتری عملی شود) مورد توجه قرارگرفت. برای تحقق این موضوعات محوری که مستلزم رعایت احترام و اعتماد متقابل در رفتار حرفهای و با تمرکز بر خرد جمعی است، نیازمند یک ساختار با قابلیت انعطافپذیر، چابک، پویا و درعین حال مسئولیت پذیر و پاسخگو بودیم. بنابراین ساختاری مرکب از کارگروه ها، کمیته ها و کمیسیون ها تبیین و تشکیل دادیم.
وی افزود: با توجه به سوابق و تجارب شرکت، سازمان تامین اجتماعی و نیز تجارب بیرونی ( نظیر سازمان نظام صنفی رایانه که علاوه بر ساختار سازمانی دارای تعداد قابل توجهی کمیسیون و کارگروههای تخصصی است) این کارگروهها، کمیته ها و کمیسیونها تشکیل شد تا از طریق آنها جلسات کارشناسی و مدیریتی بصورت حضوری و غیرحضوری برگزار و موضوعات و مسائل مورد نظر با تشریک مساعی ذینفعان بررسی و راهکار ارائه شود.
وی با اشاره به تبیین نمودار و ساختار تعاملی، اظهارکرد: این نمودار تعاملی به نحوی طراحی شده که هم بتواند در داخل شرکت یک نظامندی یکپارچه برای ارتباطات و تعاملات بین کارگروه ها، کمیسیون ها و پروژه ها ایجاد نماید و هم با ماموریتها و وظایف واحدهای مرتبط همسو باشد تا بتواند مهمترین نیازهای مشتری ما یعنی سازمان تامین اجتماعی را مرتفع سازد و از طریق مرکز فاوا در جهت بهبود امور و گردش کارها با یک سازوکار و ساختار توافقی بطور موثر قابل اجرا باشد.
به گفته وی، فقدان یک ساختار توافقی از قبلتر احساس شده بود. لذا با توجه به تغییرات مدیریتی در سطح سازمان، شرکت و مرکز فاوا فرصتی برای همسویی و همدلی بیشتر بین مدیران ارشد و لایههای میانی فراهم شد که با تدابیر و حمایتهای مدیران ارشد، این سازوکار تعاملی مورد استقبال قرارگرفت.
مشاور مدیرعامل در تشریح ساختار کمیسیونها، اظهارکرد: در بخش مشترک بین سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین، یک کمیسیون تحت عنوان "کمیسیون مشترک" داریم که مرکب از ریاست مرکز فاوا، معاونین، مشاوران ایشان و عندالزوم نمایندگان کسب وکار (بیمه، درمان و.. سازمان تامین اجتماعی) و از سمت شرکت مدیرعامل، معاونت پشتیبانی، دبیرکمیسیون ارزیابی و تصویب و درصورت لزوم مدیران مرتبط می باشند. این کمیسیون با هدف همسوسازی، تعیین خط مشیها، اولویتها و موضوعات خاص با دستور جلسات مشخص تشکیل می شود. در کمیسیون اولویتها، پیشنهادها، راهکارهای منتج از اقدامات سایر کارگروه ها و کمیسیون بررسی می گردد و در صورت لزوم خطمشی های کلی تعیین و تصویب می شوند. به گفته ی وی این کمیسیون از طریق یک سازوکار مشخص با ارکان داخلی شرکت، کمیسیون ها، کارگروه ها و پروژه ها می تواند، ارتباطات کاری و تخصصی داشته باشد.
مهندس اسماعیل قائدی در این مصاحبه با اشاره به خط مشی جدید شرکت، اظهارکرد: اوایل بهمن سال گذشته، با تغییر مدیرعامل شرکت، خط مشی جدید، بر اساس اینکه شرکت بتواند چابک، انعطاف پذیر و مشارکت جو باشد، بنا نهاده شد. در این رویکرد مواردی در دستور کار قرارگرفت، موضوعاتی مانند: تخصص گرایی، مهارت محوری، خلاقیت و بخصوص تمرکز بر مشتری مداری( برای اینکه خلق ارزش و منافع مشترک هم برای شرکت و هم برای مشتری عملی شود) مورد توجه قرارگرفت. برای تحقق این موضوعات محوری که مستلزم رعایت احترام و اعتماد متقابل در رفتار حرفهای و با تمرکز بر خرد جمعی است، نیازمند یک ساختار با قابلیت انعطاف پذیر، چابک، پویا و درعین حال مسئولیت پذیر و پاسخگو بودیم. بنابراین ساختاری مرکب از کارگروه ها، کمیته ها و کمیسیونها تبیین و تشکیل دادیم.
وی افزود: با توجه به سوابق و تجارب شرکت، سازمان تامین اجتماعی و نیز تجارب بیرونی ( نظیر سازمان نظام صنفی رایانه که علاوه بر ساختار سازمانی دارای تعداد قابل توجهی کمیسیون و کارگروه های تخصصی است) این کارگروه ها، کمیته ها و کمیسیون ها تشکیل شد تا از طریق آنها جلسات کارشناسی و مدیریتی بصورت حضوری و غیرحضوری برگزار و موضوعات و مسائل مورد نظر با تشریک مساعی ذینفعان بررسی و راهکار ارائه شود.
وی با اشاره به تبیین نمودار و ساختار تعاملی، اظهارکرد: این نمودار تعاملی به نحوی طراحی شده که هم بتواند در داخل شرکت یک نظامندی یکپارچه برای ارتباطات و تعاملات بین کارگروه ها، کمیسیون ها و پروژه ها ایجاد نماید و هم با ماموریتها و وظایف واحدهای مرتبط همسو باشد تا بتواند مهمترین نیازهای مشتری ما یعنی سازمان تامین اجتماعی را مرتفع سازد و از طریق مرکز فاوا در جهت بهبود امور و گردش کارها با یک سازوکار و ساختار توافقی بطور موثر قابل اجرا باشد.
به گفته وی، فقدان یک ساختار توافقی از قبلتر احساس شده بود. لذا با توجه به تغییرات مدیریتی در سطح سازمان، شرکت و مرکز فاوا فرصتی برای همسویی و همدلی بیشتر بین مدیران ارشد و لایه های میانی فراهم شد که با تدابیر و حمایتهای مدیران ارشد، این سازوکار تعاملی مورد استقبال قرارگرفت.
مشاور مدیرعامل در تشریح ساختار کمیسیونها، اظهارکرد: در بخش مشترک بین سازمان تامین اجتماعی و شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین، یک کمیسیون تحت عنوان "کمیسیون مشترک" داریم که مرکب از ریاست مرکز فاوا، معاونین، مشاوران ایشان و عندالزوم نمایندگان کسبوکار (بیمه، درمان و.. سازمان تامین اجتماعی) و از سمت شرکت مدیرعامل، معاونت پشتیبانی، دبیرکمیسیون ارزیابی و تصویب و درصورت لزوم مدیران مرتبط می باشند. این کمیسیون با هدف همسوسازی، تعیین خط مشی ها، اولویت ها و موضوعات خاص با دستور جلسات مشخص تشکیل می شود. در کمیسیون اولویت ها، پیشنهادها، راهکارهای منتج از اقدامات سایر کارگروه ها و کمیسیون بررسی می گردد و در صورت لزوم خط مشیهای کلی تعیین و تصویب می شوند.
به گفته ی وی این کمیسیون از طریق یک سازوکار مشخص با ارکان داخلی شرکت، کمیسیون ها، کارگروه ها و پروژه ها می تواند، ارتباطات کاری و تخصصی داشته باشد.
مهندس قائدی، افزود: ساختار داخلی شرکت مرکب از سه کمیسیون، شامل "کمیسیون پشتیبانی" (امور ستادی، امور منابع انسانی، کسب وکاری و قراردادی) که با سایر کمسیونها بویژه "کمیسیون فنی- تخصصی" و "کمیسیون ارزیابی و تصویب" در ارتباط هستند. هر یک از کمیسیونها دارای تعدادی کارگروه و عندالزوم پروژه بر اساس اقدامات ابتکاری مصوب می باشند. در کارگروه ها مسائل و دغدغه های اصلی تحت بررسی و تحلیل قرارگرفته و نسبت به ارائه پیشنهاد راهکار یا پشتیبانی از ایده ها، ابتکارات مبادرت می نمایند. هر کارگروه و کمیسیون دارای دبیر و رییس (مدیرعامل یا جانشین ایشان ) است. هم اکنون "کمیسیون فنی" مرکب از شش کارگروه فعال می باشد، موضوعات در این کارگروه ها پس از بررسی، در صورت تصویب، طبق دستورالعمل مدون(WI-1125) برای اجرا به "کمیسیون ارزیابی و تصویب" با روش اجرایی مشخص ((Qp-1024 ارجاع می شود. بعد از تصویب در"کمیسیون ارزیابی" و تعامل با "کمیسیون مشترک" پروژه های ابتکاری یا مورد نیاز شکل گیری، تصویب، اجرا و هدایت می شوند.
وی با بیان اینکه هم اکنون در مجموع چهار کمیسیون و نه کارگروه تشکیل شده است، اظهارکرد: بعد از ابلاغ کارگروه ها و کمیسیونها، اولین جلسات کارگروه ها و کمیسیونها از اوایل بهمن ماه به صورت فشرده شروع شد و تا هفته آخر اردیبهشتماه 1401 چهار جلسه برای کمیسیون مشترک مدیریت تحول و توسعه، 10 جلسه "کمیسیون ارزیابی و تصویب" برای پروژه ها، هشت جلسه برای "کمیسیون فنی"، سه جلسه برای "کمیسیون پشتیبانی"، 126 جلسه برای "کارگروه ها و پروژه ها" و بالغ بر480 مصوبه برگزار شده است.کلیه تعاملات و ارتباطات همچنین مستندات و سوابق بصورت الکترونیکی و از طریق سایتهای تحت شیرپوینت مدیریت می شود.
مشاور مدیر عامل از مهمترین خروجی این کارگروه ها را شناسایی و بررسی بالغ بر 110 چالش و مشکل اساسی در موضوعات مدیریتی، کارشناسی فنی و اجرایی عنوان کرد و افزود: با ارائه راهکار و حل مشکل برای آنها 36 طرح و پروژه در کارگروهها مورد بررسی قرار گرفته است. این موارد پس از ارائه سند طرح توجیهی (سند مورد کسب وکاری) و زمانبندی پروژه در کمیسیونهای مرتبط تصویب و نسبت به تعیین مدیران پروژه ها مبادرت شده است.
مهندس قائدی در ادامه پروژه های مصوب جلسات را به شرح ذیل عنوان کرد:
- سرویس متمرکز لیست پرداخت (پنجره واحد) با رویکرد ناب و چابک
- پایلوت SD-WAN در استان گلستان
- پیاده سازی طرح مهارتم حوری با رویکرد پروژه محوری و سرویس گرایی براساس چارچوب و مدل شایستگی SFIA
- بازرسی دفاتر قانونی شرکتها
- بررسی و اصلاح فرآیند رسیدگی به درخواستهای کسب وکار
- انجام اقدامات پیش قرارداد طراحی و پیاده سازی نرم افزار موبایل (بیمه شدگان)
- انعقاد قرارداد بیمه متمرکز
- پرونده الکتروینک فنی و مستمری(کشوری)
- آرشیو الکترونیکی پروندههای درآمد
- نصب و راه اندازی و پشتیبانی سوئیچینگ کشوری
- ارتقاء پایگاه داده واحدهای سازمان تامین اجتماعی(ICore DB)
- تامین سیستم مالی، منابع انسانی و بازرگانی
- بازسازی ساختمان
- بازنگری و بهبود نسخه الکترونیک
- پروژه ساختاروشرح وظایف سازمانی با رویکردهای پروژه محوری و سرویس گرایی مشتری مدار با چارچوب مهارت محور
- حذف وابستگی مراکز طرف قرارداد به سایت پرتال معاونت درمان(API)
- پروژه انباره داده
- استقرار ITSM
- پیاده سازی و استقرار ابزار پشتیبانی میز خدمت SDP
مهندس قائدی با اعلام اینکه همه مستندات، سوابق، گزارشات و مصوبات از طریق زیرساخت میانافزار شیرپوینت، مدیریت گردشکار، بصورت الکترونیکی آرشیو می شوند، افزود: اقدامات انجام شده به صورت برخط و از این طریق کانالهای ارتباطی مثل ایمیل، اتوماسیون گام و کارگروههای شبکههای اجتماعی به صورت کاملا انعطافپذیر، چابک و مشارکتجو پیگیری و ثبت وقایع میشوند. از این طریق امکان شناسایی نیازها، اولویتبندی، تحلیل، امکان سنجی و ارائه راهکارها بویژه از طریق پروژهها صورت میپذیرد.
پروژه پیاده سازی مهارت محوری با استفاده از چارچوب و مدل شایستگی SFIA8
مشاور مدیرعامل در نظامهای مدیریتی و تعالی سازمانی در ادامه از اجرای پروژه پیاده سازی مهارت محوری با استفاده از چارچوب و مدل شایستگی SFIA8 که بهترین چارچوب برای این کار است خبر داد و گفت: این پروژه با هدف اینکه زبان مشترک و ساده برای اینکه چه مهارتهایی و چه تخصص هایی با چه سطح تخصصی مورد نیاز است و برای تعریف نقشها، مسئولیتها، شایستگیها و مهارتها در سطح شرکت برای تبیین مسیر ارتقاء شغلی و حرفه ای کارکنان و استعدادیابی و تقویت استعدادهای در تعیین مسیرهای شغلی ضروری است، در دستور کار قرار دارد.
مهندس قائدی، ادامه داد: پیاده سازی مهارت محوری علاوه بر کاربردهای متعدد در امور سرمایه های انسانی پیش نیازی برای ارزیابی عملکرد فردی و نهایتا ارزیابی عملکردی گروهی و سازمانی است، بنابراین می تواند علاوه بر افزایش تعلق سازمانی، رضایت شغلی و تعهد همکاران به شرکت و حرفه ایشان بر عملکرد فردی و گروهی و سازمانی تاثیرگذار باشد. همچنین با توجه به صراحت و تاکید استانداردهای جدید منابع انسانی، موفقیت سازمانها و شرکتها مستلزم داشتن کارکنان لایق و با اشتیاق است ((ISO10015-20019 10018-100202, که این مهم حتما از طریق بحث شایسته سالاری و شایستگی و نظامندی می تواند با پیاده سازی مهارتم حوری محقق شود. بنابراین این پروژه که تمرکزش بر کارکنان داخل شرکت با اولویت بالا تعریف شده است. در پیاده سازی این پروژه امکان شناسایی و ارزیابی مهارتهای موجود و مورد نیاز براساس چارچوب و مدل شایستگی SFIA8 از طریق خوداظهاری و ارزیابی های چند وجهی نظامند تحت بستر شیرپوینت فراهم شده و در حال اقدام و توسعه است.