اخبار

سرویس های خدمات رسانی به کارفرمایان از سامانه ی "سمت" به eservices منتقل شد

با تلاش کارشناسان مدیریت نرم افزارهای بیمه ای شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین

سرویس های خدمات رسانی به کارفرمایان از سامانه ی "سمت" به eservices منتقل شد

با انتقال سرویس های خدمات رسانی به کارفرمایان از سامانه ی سمت به eservices صفر تا صد فرایند نامنویسی کارفرمایان (ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن ) به صورت غیر حضوری انجام می گردد.

توضیحات

مهندس یدالله قاسم پور مدیرنرم افزارهای بیمه ای شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین، با اعلام این خبر گفت: "سامانه ی سمت" در سال 1387 توسط کارشناسان بیمه ای شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین ایجاد گردید، به منظور تجمیع و یکپارچه سازی سامانه های غیرحضوری تامین اجتماعی وسهولت در دسترسی بیمه شدگان و مستمری بگیران به خدمات غیر حضوری، در سال1399  خدمات در حوزه های بیمه ای و مستمری به سامانه ی eservices.ito.gov.ir مهاجرت نمود.
وی از جمله معایب "سامانه ی سمت" را غیر قابل توسعه بودن آن، عدم یکپارچگی( سامانه ها به صورت جزیره ای در اختیار کاربران بود) و بر خط نبودن آن عنوان و تصریح کرد: از اردیبهشت امسال( 1401) بدلیل ضعفهایی که این سامانه در حوزه ی خدمت رسانی به کارفرمایان داشت از دسترس ایشان خارج گردید و کل فرایند نامنویسی کافرمایان (سرویس های دریافت و پرداخت لیست حق بیمه) به شکل کاملا غیرحضوری به eservices.ito.gov.ir منتقل شد.
به گفته مدیر نرم افزارهای بیمه ای در "سامانه ی سمت" شناسایی کارفرما یا نماینده ی وی از طریق شعبه انجام می گرفت که این امر ملزم به مراجعه ی حضوری ایشان بود. همچنین بدلیل اینکه هیچ سامانه ای جهت کنترل اطلاعات کارفرمایان وجود نداشت کارفرمایان نامعتبر از خدمات سیستم استفاده می کردند که این امر احتمال بروز تخلف در آن را در پی داشت. به طور مثال در صورت فوت کارفرما قطع ارتباط مکانیزه ی وی از سیستم ممکن نبود و فقط با مراجعه ی حضوری بازمانده قطع ارتباط کارفرمای سابق انجام میشد که در بیشتر موارد بنا به عللی مراجعه صورت نمی گرفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر با مهاجرت خدمات دهی به کارفرمایان در سامانه ی eservices  این مشکلات برطرف شده است سامانه ی eservices با ارتباطی که با سامانه های ثبت احوال، شاهکار و ثبت شرکتها (برای کارفرمایان حقوقی) دارد، وضعیت کارفرما را کنترل می نماید و همچنین با ارتباط کارفرمایی درج شده در سیستم نامنویسی متمرکز بیمه شدگان کارفرمای معتبر شناسایی می گردد.
مهندس قاسم پور در پایان با اشاره به پرداخت بر خط استحقاق درمان در سامانه ی eservicesاظهار کرد: یکی از مهمترین ایرادات سامانه ی سمت عدم امکان پرداخت بر خط بوده است، به عنوان مثال برای استفاده از خدمات استحقاق درمان، ارسال وصولی از بانک به شعبه به صورت بر خط نبوده و این موجب نارضایتی مخاطبین می شد. ولی در سامانه ی eservices این مشکل مرتفع گردیده و به صورت برخط استحقاق برقار و سابقه ی پرداخت حق بیمه برای بیمه شده تولید می گردد.